• Home
  • Bajet 2021: Kerajaan Digesa Tingkatkan Infrastruktur Perkhidmatan Air

Bajet 2021: Kerajaan Digesa Tingkatkan Infrastruktur Perkhidmatan Air

Kerajaan harus menggandakan usaha untuk meningkatkan infrastruktur perkhidmatan air dalam Bajet 2021. Selain itu, kerajaan digesa memperbaharui dan meningkatkan rancangan paip air yang usang untuk mengelakkan masalah gangguan bekalan air yang berulang.

Pusat Komuniti Skudai telah menerima lebih daripada 50 aduan gangguan bekalan air di kawasan pilihan raya pada bulan Oktober yang lalu. Oleh itu, saya tidak terkejut dengan isu gangguan bekalan air ini, kerana Pusat Komuniti Skudai yang terletak di Taman Ungku Tun Aminnah juga menghadapi situasi sukar dalam pengurusan bekalan air.

Masalah gangguan bekalan air bukanlah sesuatu yang baru, sistem bekalan air yang bermasalah bukan sahaja sering menyusahkan penduduk, tetapi juga akan menghalang perkembangan sektor industri dan perniagaan.

Menurut data yang diberikan oleh Jabatan Air, sebahagian kawasan Skudai sering menghadapi gangguan bekalan air tanpa notis kerana Skudai merupakan kawasan perumahan yang lama. Oleh itu, sistem paip airnya sudah usang dan memerlukan pembaharuan dan peningkatan.

Namun, saya kecewa dengan Bajet 2021 kerana kerajaan hanya menyentuh secara ringkas tentang “Kelestarian dan Keselamatan Air (Water Sustainability and Security)” dalam bajet tersebut dan tidak memberikan perhatian yang cukup kepada peningkatan infrastruktur perkhidmatan air. Ketika saya menyemak Anggaran Perbelanjaan 2021, saya mendapati bahawa Rancangan Bekalan Air Negeri Johor hanya menerima peruntukan sebanyak RM2.01 juta, sedangkan Rancangan Pengurangan Air Tidak Berhasil Nasional (NRW Nasional) menerima peruntukan sebanyak RM259.2 juta, iaitu lebih rendah daripada tahun sebelumnya. (Rujuk lampiran)

Oleh itu, saya menyeru kerajaan untuk segera mengambil tindakan bagi meningkatkan infrastruktur perkhidmatan air di Johor dan negeri-negeri lain serta mengeluarkan senarai terperinci bagi projek pembangunan yang akan mendapat manfaat di bawah “Rancangan Bekalan Air Negeri Johor 2021” dan “Rancangan Pengurangan Air Tidak Berhasil Nasional” supaya masyarakat dapat memahami rancangan kerajaan untuk meningkatkan infrastruktur perkhidmatan air dan membolehkan pengawasan yang efektif oleh rakyat.

Selain itu, pelaburan kerajaan dalam infrastruktur perkhidmatan air juga dapat mencipta banyak peluang pekerjaan bagi perusahaan kecil dan sederhana yang terjejas oleh pandemik serta membantu mereka mengurangkan kesan negatif yang dibawa oleh pandemik, pada masa yang sama meredakan krisis pekerjaan di pasaran.

Perbelanjaan kewangan negara sepatutnya diperuntukkan untuk menyelesaikan masalah kehidupan seharian rakyat, bukannya untuk tujuan propaganda politik. Adakah kerajaan Perikatan Nasional menganggap peruntukan sebanyak RM85 juta kepada Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) lebih penting daripada menyelesaikan masalah rakyat? Menurut bekas Ahli Parlimen Batu Pahat dan Pengarah JASA, Puad Zarkashi, peranan JASA adalah propaganda politik bagi kerajaan. Namun, dalam menghadapi pandemik COVID-19 dan krisis ekonomi, setiap perbelanjaan harus dibelanjakan dengan bijak dan mengutamakan kesejahteraan rakyat, bukannya untuk propaganda politik.

Masalah paip air yang usang bukan sahaja berlaku di Skudai, tetapi juga di tempat lain di Johor, terutamanya di beberapa kawasan perumahan lama dan pekan. Kerana aset bekalan air Johor telah diserahkan kepada Kerajaan Persekutuan lebih daripada sepuluh tahun yang lalu, Kerajaan Persekutuan juga harus mengambil tanggungjawab untuk menyelesaikan masalah gangguan bekalan air yang disebabkan oleh paip air yang usang.

Selain itu, penduduk Skudai juga memiliki harapan yang tinggi kepada Ketua Setiausaha Kementerian Alam Sekitar, Datuk Seri Prof Ir Dr Zaini Ujang, dengan harapan bahawa di bawah kepimpinannya, masalah gangguan bekalan air dapat diselesaikan secara berkesan. Datuk Seri Prof Ir Dr Zaini Ujang adalah pakar pengurusan sumber air yang terkenal dan juga pernah mengajar di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Skudai pada tahun 90-an dan pernah tinggal di kawasan Skudai, saya percaya di bawah kepimpinannya, pelbagai rancangan peningkatan infrastruktur perkhidmatan air akan berjaya memberi manfaat kepada rakyat.

Sumber Gambar Cover: Laman Web Rasmi Tan Hong Pin

leave a comment

No. 20, Tingkat 2, Jalan Mega 1, Pusat Perdagangan Mega, Jalan Sakeh, 84000 Muar, Johor. tanhongpin.office@gmail.com +6010-535 1758 | +6012-514 1758